dinsdag 1 november 2011

Het nadeel van zwerfafval opruimen

Valt het jou ook op? Al dat zwerfafval in de bermen, struiken, op straat, schoolpleinen en op je eigen stoep? Vind jij het ook zo moeilijk om te begrijpen waarom mensen zoveel dingen zomaar weggooien? Terwijl er toch zat andere mogelijkheden zijn om van je afval af te komen.

Er zijn heel veel mensen die zich ergeren aan zwerfafval. Er zijn veel minder mensen die er iets aan doen. Begrijpelijk: het gaat tenslotte nogal ver om iemand anders z'n afval op te ruimen. Je kunt er in ieder geval voor zorgen dat je zélf de openbare ruimte niet als collectieve afvalbak gebruikt.

Maar toch bleef het knagen. Die openbare ruimte is ook van mij. Dus ben ik er deels verantwoordelijk voor. 

Daarnaast is er een bekend psychologisch effect: als ergens rommel ligt, is de drempel om er iets bij te gooien laag. Een buurt met leegstand waar aan kapot gegooide ramen niets gedaan wordt, kan verrassend snel nog verder afglijden.

Kortom, MOET ik eigenlijk niet meer doen? Juist in deze sterk geïndividualiseerde samenleving, waar wat van "ons" is, zo in waarde lijkt in te boeten. Verander de wereld, begin bij jezelf, toch?

Voor mij kwam de omslag door @Klean_nl.

Bekijk de films op de site van Peter Smith: dan snap je zeker waarom er eigenlijk geen keuze meer is. Je MOET in actie komen!

Dat is precies wat ik gedaan heb. Als ik 's ochtends naar mijn werk fiets, stop ik regelmatig om allerlei afval in een zakje aan m'n stuur te gooien. Je komt werkelijk van alles tegen:

Van bedrijfskoffiebekertjes (in de struiken bij dat bedrijf zelf!) tot literverpakkingen vruchtensap. Van complete productverpakkingen tot kapotte paraplu's.

Het is gewoon fijn om dat allemaal weg te halen. Om te zien hoe de boel weer opknapt. Om te weten dat niet één of ander (huis)dier zich er ziek aan eet.

En het is simpelweg fijn om aan het zwerfafval probleem iets te DOEN.

Allemaal mooi, toch? Nou, ik zit wel ergens mee. Voorheen kon ik namelijk anoniem op en neer fietsen. Maar door het "afwijkende" gedrag, merken mensen je op. Gaan ze op je letten. Wat zullen mensen denken als je een dag eens niets opruimt? Omdat je te laat van huis bent gegaan, bijvoorbeeld.

En er zijn niet alleen positieve reacties. Je hebt ook mensen die zeggen dat zo'n buiten huishoudster wel handig is - terwijl ze demonstratief een blikje drinken nonchalant wegwerpen. Of mensen die je schoudertas van je fiets proberen te trekken terwijl jij met je rug naar je fiets op je hurken in het gras zit om iets op te rapen.

Redenen om te stoppen met zwerfafval opruimen? Nee!

Het zijn geen redenen. Het zijn excuses. Want dat soort voorvallen zijn uiteindelijk zeldzaam. Daarnaast: als je hier eenmaal mee begint, is het moeilijk om te stoppen. Je wilt op een gegeven moment bijna alles wat er aan zwerfafval op je pad komt opruimen! Het heeft iets verslavends.

Toch sta ik er nog niet voor 100% zelfverzekerd in en ben ik bang dat een paar vervelende voorvallen de onzekerheid te groot zullen maken en mij dus, wat dit betreft, inactief. Om dat te voorkomen, blijf ik @Klean_nl actief volgen én twitter ik over wat ik doe. Als stok achter de deur. Daarom ook dit artikel.

Als ik het zo "wereldkundig" maak, MOET ik wel doorgaan, toch?! Doe jij ook mee?

6 opmerkingen:

  1. Hoi Sonja,

    Ik begrijp ieder woord van wat je schrijft :) Ik ben zelf ook door Peter Smith zijn inspirerende voorbeeld zelf in actie gekomen. Het is inderdaad verslavend en er zijn niet alleen maar positieve reacties op straat. Het slaat mij met verbazing te ondervinden dat sommige mensen onwillig zijn om verandering toe te juichen zelfs als die verandering alleen maar positiefs inhoudt (een nettere straat, een propere planeet)... heel gek om te ondervinden. Soms (maar dan maar heel heel eventjes) word ik aan het wankelen gebracht (we hebben het over een milliseconde hé ;-)) in mijn engagement. Maar dan voel ik weer : dit engagement is van een heel andere (diepere) orde dan ik-noem-maar-wat het soort deze week snoep ik niet-engagement want dat ligt zo overboord bij de eerste hobbel in de weg ;) Deze drive om zwerfvuil te ruimen grijpt mij echt bij mijn hart en ieder item dat ik opraap is echt met overtuiging dat ik iets goeds doe en een steentje bijdraag in het grotere geheel van acties. Al die mensen die op hun manier, in hun buurt, met hun middelen bezig zijn om aan hetzelfde doel bij te dragen... het is hartverwarmend. Dan voel je je niet meer alleen. En als iemand commentaar levert op straat (bv. madammeke, wat gij doet dat is dweilen met de kraan open) dan kan ik alleen maar heel breed, heel open en heel overtuigd glimlachen want ik voel zeer diep van binnen dat ik iets weet wat die persoon (nog) niet weet... Op mijn opgepimpte rolcontainer hangt ook mijn actiespreuk : "verbeter de wereld, begin gewoon zelf" (als variant op : 'begin bij jezelf). Ik wens jou ook zeer veel succes nog Sonja... Keep up the good work en ik geniet ook alleszins van de artikels op je site. Ze zijn grappig, to-the-point en met heel veel zwier geschreven. Heerlijk!

    Groeten uit België,
    Eef

    http://eco-eef.blogspot.com
    www.facebook.com/vreedzaamprotesttegenzwerfvuil

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je support, Eef! Dat doet me goed. En we gaan inderdaad dóór he!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ruim regelmatig een stuk zwerfvuil op maar inderdaad je wordt aangekeken of je een werknemer van de sociale werkplaats (sorry) bent.
    Dat is even wennen dat wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sonja, ook ik ben geinspireerd door Peter Smith, maar het wordt mij soms weleens wat teveel en dan denk ik ik blijf vandaag maar eens thuis, dan zie ik het niet.

    Henk Prins
    Harlingen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Sonja. Ik kom je opmerking toevallig tegen. Ik vindt het fantastisch dat je zwerfvuil opruimt Als ik de hond uitlaat doe ik het bij ons in de buurt ook en daarbij hebben we in de loop van de jaren heel wat vuil van de straat opgepakt en in de afvalbakken gedaan. Naast de paar lullige grapjes krijg ik best ook wel waardering. Als ik nu in de omgeving kijk heb ik het idee dat meerdere mensen mijn werk als voorbeeld opgepakt hebben en ook meedoen. Het is namelijk een stuk opgeruimder geworden. Hou vol want de mensen zien je goede werk zeerzeker wel. Gr. Peter

      Verwijderen
  5. De simpele oplossing is vaak het makkelijkst, uit te leggen en vol te houden. Iets opruimen omdat ik het zie liggen. Mij niet ergeren, anderen niet overtuigen (tenzij ze om uitleg vragen), geen grote stappen van een hele buurt willen opruimen, maar slechts dat wat voor mijn voeten ligt.

    BeantwoordenVerwijderen