zondag 20 november 2011

Stop met lezen, want je weet alles al

Ik zit op de bank. iPad op schoot. M'n man kijkt tv. Naast me staat een lage tafel waar veel boeken op liggen. Van alles en nog wat. Boeken over de hersenen. Boeken over filosofie, (weg met) management, over ondernemen, verandering en creativiteit.

Terwijl ik nadenk over alle boeken die ik nog moet lezen, herstel, wil lezen, bekruipt me een gedachte. Een gedachte die vaker om me heen sluipt en af en toe uithaalt:

"Het" antwoord ligt niet in boeken.

Keuzes maken wordt er niet makkelijker door. Misschien juist wel moeilijker. Hoe meer je leest, nadenkt, wikt en weegt, hoe stiller je intuïtie wordt. Zo verleer je om dat gevoel te herkennen en op waarde te schatten.

Je gaat alles beredeneren. Wat tot stagnatie leidt. Want voor ieder gezichtspunt is iets te zeggen. Aan iedere kwestie zitten vele kanten.

Hoe langer je nadenkt, hoe meer kanten er opduiken. Hoe kun je nu nog een keuze maken?!

Geen keuze maken, is ook een keuze. Dus blijven dingen hetzelfde.

En al denk je een keuze te maken, dan kies je er toch niet helemaal voor. Bang om het beargumenteerde vertrouwde los te laten voor iets nieuws wat nog uitgeprobeerd en ervaren moet worden.

Een paar maanden terug ben ik voor mezelf begonnen. Als tekstschrijver. Iets wat ik al heel lang wilde.

Maar een KvK inschrijving en een paar kleine opdrachten verder, merk je dat er niets wezenlijk veranderd is.

Want ergens ECHT voor kiezen, betekent serieus tijd investeren. In van alles, zoals:

  • Zoeken, vinden en duidelijk maken wat je bijzonder maakt - want anders ben je gewoon de zoveelste tekstschrijver en gaat het alleen nog maar om de prijs. 
  • Effectief netwerken. 
  • Erachter komen wat de problemen zijn waar je ideale klant dolgraag vanaf geholpen wil worden. 

Maar als je naast je eigen toko je vaste baan van 4 dagen houdt, kom je net als voorheen tegen zessen moe thuis. Na het koken, eten en afwassen, is je avond bijna om en verlang je als niet-avond-mens alweer naar je bed. Ik ben inderdaad geen twintiger meer. ;-)

Niks zieligs aan hoor! Dat is simpelweg wat er gebeurt als je halfbakken keuzes maakt.

Ben ik geen echte ondernemer? Retorische vraag, vrees ik, anders had ik toch allang doorgepakt? Moet ik dus gewoon doorgaan met ondernemend zijn bij en voor een baas?

Ik heb er te lang (angstig!) over nagedacht. Resultaat: een rotsvaste impasse in plaats van overtuiging.

Al kijkend naar alle boeken op die lage tafel, het bijzettafeltje en in de kast, herinner ik me wat een succesvolle ondernemer die ik bewonder vele jaren terug tegen me gezegd heeft:

"Jij hebt zo ontzettend veel kennis die je heel goed weet te vertalen naar de praktijk. Voor anderen! Je hebt die kennis als het ware niet geïnternaliseerd." Waar hij aan toevoegde:

"Stop met lezen, want je hebt alle benodigde kennis al. Maak er nu ook gebruik van voor jezelf."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten