vrijdag 25 november 2011

Taal is een prachtig ding

Het ABC verscheen op het scherm.
Het ZYX daar onder.
"Ik kan schrijven!"
Wat is taal toch een prachtig ding.
Met slechts 26 letters zoveel zeggen als je wil.

Wat zal ik zeggen?
Wat zal ik noteren?
"Ik kan toch schrijven!"
Taal is zo'n prachtig ding.
Met 26 letters kan ik zeggen wat ik wil.

Hoe zal ik het zeggen?
Hoe zal ik het schrijven?
"Ik heb geen inspiratie!"
Taal is een lastig ding.
Als je het zeggen moet, zijn 26 letters veel.

Weet jij het te verwoorden?
Weet jij het op te schrijven?
"Want mij lukt het niet!"
Taal is een instrument.
Dat niet iedereen goed kan stemmen.

Het spel van cadans, zin op zin.
Het gevoel, de beleving en betekenis.
"Het komt tot leven!"
Taal is geen dood ding.
De kunst is haar tot leven te wekken.

Als het dan is verwoord.
Als het dan is geschreven.
"Dit had ik nooit kunnen bedenken!"
Wat is taal toch een prachtig ding.
Met slechts 26 letters zoveel zeggen als je wil.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten