zondag 18 maart 2012

Als je teveel geeft aan de verkeerde mensen....

Social Media gaat om geven. Delen. Tips geven. Mensen verbinden. Belangeloos. Vrijblijvend. Terwijl je geduldig wacht totdat jou ook eens iets gegund wordt.

Oh ja? Helaas is het 'oh nee'. Want Social Media is net als het echte leven. Mensen graaien en snaaien lekker alles mee wat gratis is en.... laten het daarbij. We zijn tenslotte wel Hollanders.... Wat dacht je nou!

Van de week hoorde ik er nog een ondernemer over op BNR. Hij heeft een applicatie ontwikkeld waarmee je makkelijk zelf een event app kunt inrichten (Twoppy). In welk land worden overduidelijk de minste betaalde versies afgenomen? Juist....

Sociale Media kosten ontzettend veel tijd. 

Als het alleen je hobby is, maakt dat niet uit. Hobby's mogen veel tijd kosten. Want ze zijn bedoeld om tijd op een leuke manier te vullen.

Maar als je (ook) zakelijk bezig bent met Social Media, dan moet het wat opleveren. Linksom of rechtsom. Producten die je niet verkoopt, blijf je ook niet alsmaar inkopen. Die euro's kun je dan beter aan iets anders uitgeven.

Kun je de tijd die je in Social Media stopt, beter in iets anders investeren?

Ten eerste ligt het er natuurlijk maar net aan in welke branche je opereert. Als je een beautysalon hebt, kunnen Twitter en Facebook heel interessant zijn. Maar wat als je aluminium buizen verkoopt? Om maar wat te noemen.

Social Media om de Social Media is geen goed idee. Meedoen omdat je 'iedereen' erover hoort. Omdat het schijnt te moeten. Je er anders niet bij hoort. Grote onzin!

Het gaat erom waar jouw ideale klant rondhangt!

Makkelijk gezegd? Nee, niet als je weet wie jouw 'ideale klant' is. Zoek dat eerst maar eens uit.

Dan kan zomaar blijken dat je je voor niks suf twittert en deelt. Maar dan snap je wel meteen waarom al die investeringen in Sociale Media niks opleveren.

Begin dus bij het begin en stort je niet zomaar ergens in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten