zondag 6 mei 2012

Doe je iets uit gewoonte of omdat het waarde toevoegt?

Mensen zijn gewoontedieren. Veranderen kan, mits je het zelf wilt. En nog beter: als het te maken heeft met iets wat je zelf bedacht hebt. Een goeie 'verander-aanpak' stuurt mensen dan ook subtiel een bepaalde richting op. Door niet met pasklare oplossingen te komen, maar vragen te stellen die mensen zelf laat nadenken en bedenken. 

Als mensen dan uitkomen op de plek waar jij naartoe wilde, is dat hun verdienste. Zij hebben het tenslotte weten te realiseren. Jij bent nergens met alleen maar jouw idee als je daarvoor de medewerking van en uitvoering door anderen nodig hebt. En dat is bijna altijd het geval.

Maar er is iets wat regelmatig aan de 'verander radar' ontsnapt. 

En dat is de exacte inrichting van een proces. Natuurlijk, er wordt naar efficiency gekeken. Hoe je ervoor kunt zorgen dat degene ná jou in het proces voortvarend verder kan. Want er wordt nogal wat over de schutting gegooid. Het lijken wel halfgare, hete aardappelen. Dus laten we zorgen dat ze voortaan goed gekookt en direct eetbaar zijn.

Stop precies hier. 

Heeft iemand zich wel eens afgevraagd waarom we überhaubt aardappelen maken en gebruiken? Nog los van het feit dat we ze vervolgens niet goed eetbaar maken. Onlangs had ik zoiets dergelijks zelf weer aan de hand. Met een planning- en orderbegeleidingsproces. De truc is om dan niet op detailniveau te kijken (en geloof me, voordat je het weet, verzand je daarin, zeker in gesprek met anderen en dan lijkt alles nuttig), maar een 'brute' vraag te stellen:

Als we het helemaal niet meer zouden doen zoals we het nu doen, wat gebeurt er dan?

Een dergelijke vraag dwingt je te denken buiten het systeem wat al vele jaren in gebruik is. Je voelt je brein bijna kraken. Je bent er zo aan gewend. Dus denk je er niet meer over na of je iets uit gewoonte doet of omdat het waarde toevoegt. Daarom moet je de volgende vraag regelmatig stellen, vooral aan jezelf:

Heeft de (interne) klant iets aan wat we nu aan het doen zijn?

Het antwoord is schokkend vaak "nee". Tenminste, als je keihard durft te zijn. Vooral tegenover jezelf. Want onderschat je eigen bijdrage niet aan het in stand houden van 'gewoonte systemen'. Waarde creëer je niet eenmalig om vervolgens in lengte van dagen op de automatische piloot te draaien. 

Zeker in de huidige tijd, waarin marges enorm onder druk staan, is hands-on besturing en bijsturing continu nodig. 

Vastgeroeste processen dragen daar niet aan bij. Maar dan moet je wel zien dat ze een gewoonte zijn geworden. En dat is vaak moeilijk. Omdat ze deel uitmaken van het 'frame' waarbinnen je denkt. Dat kan wel een procesverbetering opleveren, maar een niet meer relevant proces verbeteren, is.... nou ja, vul zelf maar in.

Wat ga jij morgen in twijfel trekken? Wat durf jij vanaf morgen helemaal niet meer te doen? Welke 'bom' laat jij deze week vallen tijdens de lunchpauze?

Bevrijd je organisatie én jezelf waardoor je meer aandacht besteedt aan wat er écht toe doet: je klant. Als dat niet meer rendement en innovatie oplevert....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten