zondag 26 augustus 2012

Gatver, alweer zo'n verkoper....

De telefoon gaat. 'Nummer onbekend'. Hmm. Zal vast weer iemand zijn die iets te slijten heeft. Maar het kan ook iets veel leukers zijn natuurlijk. Ik neem op en zeg duidelijk en vrolijk: "Goedemorgen, Bureau BM, met Sonja van Vuren."

"Goedemorgen. U spreekt met Jan met De Korte Achternaam en ik ben op zoek naar
Sonja van Vuren."

Zucht. Meteen fout 1 te pakken. Maar ik zeg zo vriendelijk mogelijk:

"Daar spreekt u mee."

"Oh, sorry, neem me niet kwalijk."

Fout 2. Hij zit meteen in een verdedigende positie.

Het is duidelijk. Hier moet ik zo snel mogelijk vanaf. En dat terwijl ik nog niet eens weet wat ie wil en wat ie verkoopt.

Als ik m'n mond hou en de stilte een paar tergende seconden duurt, gaat hij aarzelend verder:

"Gisteren heb ik gebeld en gehoord dat u over de marketing gaat. Ons bedrijf geeft marketing trainingen en....."

Fout 3. Meteen over je eigen bedrijf beginnen. Wie zegt dat wij marketing trainingen nodig hebben?!

Ik droom weg terwijl De Korte Achternaam zijn script opdreunt. Stel je voor dat je zo gebeld zou worden:

"Goedemorgen, mevrouw Van Vuren! Wij van De Lange Marketing Opleidingen volgen u en uw bedrijf al een tijdje en er zijn ons een paar dingen opgevallen die we graag met u zouden willen delen. Hopelijk heeft u er wat aan. Ik val misschien met de deur in huis, maar heeft u een paar minuten de tijd?"


Waarachtig, wat is dit?! "Nou, u maakt me op deze manier wel nieuwsgierig, moet ik zeggen."

Hij lacht een warme lach en warempel, heb ik toch zomaar een daadwerkelijk leuk gesprek met een verkoper. Herstel, met een mens. Ik ga hem steeds aardiger vinden.

Tijdens ons gesprek zoek ik in Twitter en zie dat hij een account heeft. Ook hier word ik niet teleurgesteld. Een leuk, actief Twitter account met interactie, quotes, tips en af en toe wat promotie. Prima mix.

De conclusie aan het eind van het gesprek is dat hij op dit moment niets voor ons kan betekenen, maar ik heb al op de Twitter 'follow' button geklikt. Want wie weet, hebben anderen er wel wat aan. Ik tik m'n tweet over hem al.....


"Hallo, mevrouw Van Vuren, bent u daar nog?"

Ehh, nee, ik ben al weg. Allang. De droom is namelijk veel fijner dan de werkelijkheid.

2 opmerkingen:

  1. Mooie droom! Zo simpel kan het zijn, nog nooit meegemaakt helaas. Wat denk je moeten we blijven dromen of zal misschien ooit ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik werk al 14 jaar bij BM en word vaak gebeld door 'ik wil je wat ik verkoop door jouw strot duwen'-mensen. Ben nog nooit gebeld door een 'ik wil jou succesvoller maken met wat ik verkoop'-iemand. Helaas.

    Misschien moeten jij en ik maar gaan cold-callen? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen