vrijdag 9 november 2012

Markt en maatschappij verbinden - hoe dóe je dat?

Prachtig, mooie idealen. Inspirerende gesprekken. Gelijkgestemden treffen. Wegdromen bij een mooie toekomst. Zalig. Maar wees eerlijk: dat is eigenlijk nogal moeiteloos. Lekker makkelijk. Hoe gaan we het stukje bij beetje, stapje voor stapje écht realiteit maken? Wat gaan we DOEN?

Het vakgebied marketing en communicatie biedt volop mogelijkheden om te concretiseren.

Stel de vraag "Wat heeft de maatschappij aan wat ik doe?" centraal in je marketing. Van die samenleving maak jij samen met je bedrijf net zo goed deel uit. 'Doing good' is dan ook 'great' voor 'business'. ('Verlichting in business')

Een heel concreet en simpel communicatiemiddel voorbeeld:

marketing-communicatie
Laat je de zoveelste bedrijfsbrochure maken of kies je voor een betekenisvolle versie?

Dat gaat verder dan kiezen voor milieuvriendelijk papier. Of het alleen digitaal doen om papier te vermijden. Die computer heeft ook aanspraak gemaakt op natuurlijke hulpbronnen.
Als je het zo bekijkt, kun je beter helemaal geen brochures meer maken.

Misschien verandert er iets als je het niet meer als een brochure bekijkt.

Want dat brengt bepaalde associaties met zich mee. Tromgeroffel over het eigen fantastische kunnen. Eénrichtingverkeer.

Net als verjaardagen heeft iedereen er een hekel aan, maar toch doen we het nog steeds en masse op dezelfde manier. Blijkbaar vind je het minder erg als het over je eigen bedrijf gaat..... ;-)

Stel je voor dat het niet een brochure is, maar je intentieverklaring.

Je hebt het niet alleen over wat je allemaal levert en doet. Je vertelt een verhaal over wat jij wilt bijdragen en wat dat betekent voor álle belanghebbenden. Klanten, medewerkers, leveranciers, buurtbewoners, de gemeente, het milieu - je hele omgeving.

Maar wat zet je dan concreet in zo'n 'intentieverklaring'?

Daar is geen lijstje voor wat je kunt afvinken. Ieder bedrijf is anders. Ieder mens is bijzonder. Het begint met anders kijken naar dingen waar we zo aan gewend zijn dat we er niet meer over nadenken. Jezelf uit de gestandaardiseerde modus halen. Je realiseren hoe geïnstitutionaliseerd je eigenlijk bent.

Dat kost moeite. Op de automatische piloot draaien, is veel makkelijker. Want druk, druk, druk he.

Een inspirerend gesprek geeft een heerlijk gevoel. Een enorme boost. Dat kun je niet bepaald zeggen van de uitvoering. Daarom loopt het juist daar zo vaak spaak. Gefocust (niet blind!) vasthouden aan wat je wilt bereiken, ondanks tegenslagen en cynisme - ga er maar aan staan.

Ik wil eraan staan. 

Maar als je daaraan begint, moet je ook met heel veel stoppen. Zoals het anderen steeds maar naar de zin willen maken. Blijven nadenken en excuses zoeken in plaats van tot doelgerichte actie overgaan. Verwachtingen hebben in plaats van een 'open mind'. Enzovoorts en zo verder.....

Marketing-Communicatie
Loslaten en oppassen dat je niet weer gaat vasthouden. 

De energie die door loslaten vrijkomt, is immens. De nieuwe blik die dat geeft, maakt je bijna licht in je hoofd. Maar voordat je het weet vertroebelt het zicht weer. Geleidelijk en daardoor zo verraderlijk. Het is een continu proces van aantrekken en afstoten, zien en blind zijn, begrijpen en alleen horen.


Bewustwording 'doe' je dan ook niet af en toe. Het is een kwestie van bewust zijn. En dat is niet alleen van goede marketing de essentie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten