vrijdag 23 november 2012

Sociale Media in plaats van persoonlijk contact?

Marketing-Communicatie-Social Media
Twitter, Facebook, LinkedIn.... Het zijn slechts enkele van de Sociale Media die een enorme opmars hebben gemaakt. Het valt me op dat steeds meer mensen om me heen zeggen dat deze kanalen vervangers zijn van ander contact. Zoals bellen of elkaar ontmoeten. Ook hoor ik steeds vaker dat cold calling 'niet meer van deze tijd' zou zijn.

De afgelopen tijd merk ik echter steeds meer dat persoonlijk contact essentieel blijft.


Vanaf het begin ben ik geïntrigeerd door nieuwe media. En als je zaken kunt afhandelen via Social Media, dan betekent dat, dat je minder naar buiten hoeft te treden. Handig als je introvert bent!

Maar zo werkt het dus niet. Mensen zijn ontzettend sociale wezens - zelfs introverten. ;-) Daarom zijn Sociale Media ook zo'n succes. Maar mensen willen echt contact als het om meer draait dan een 'leuk praatje' of klein inspiratie moment.

Op internet kun je je tenslotte wel op een bepaalde manier voordoen, maar is dat ook de werkelijkheid?

Eerst zien, dan geloven. Daarvoor moet je elkaar ontmoeten. Een digitale uitstraling kan heel anders zijn dan de fysieke versie, zogezegd.

Niet dat je precies weet wat je aan elkaar hebt na een ontmoeting. Maar je kunt wel bepalen of het 'goed voelt'.

Intuïtie werkt digitaal slecht. Daar heb je volop andere signalen voor nodig. 

Stemgeluid, intonatie, gezichtsuitdrukking, manier van doen enzovoorts. Daarom is zakendoen puur en alleen via Sociale Media lastig.

Het is een aanvulling op andere manieren van communiceren. En mensen kunnen een indruk van je krijgen voordat ze je zien.

'Ouderwets' contact zie ik dan ook absoluut niet grotendeels verdwijnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten