woensdag 16 januari 2013

Als mensen jou kennen, mogen en vertrouwen, heb je altijd genoeg business

tekstschrijver-tekstschrijven-blogger-Sonja van Vuren
Klinkt makkelijk he, de kop van dit blogartikel. Als je die dingen goed voor elkaar hebt, bij genoeg mensen, dan heb je altijd genoeg business. Maarrr.... hoe krijg je dat voor elkaar?! De eerste stappen naar succes:

Stap 1: Jouw kernbelofte

Je moet weten waar je voor staat en gaat. Wat jij ontzettend goed doet en/of levert. En waaróm je dat doet. Welk probleem (wat ook echt als een probleem ervaren wordt!) los jij fantastisch op voor belanghebbenden?


Belangrijk detail: Je moet wel heel goed weten hoe die belanghebbenden eruit zien en wat ze graag kopen (zie ook stap 5). 

Stap 2: Merkdeugden

Met welke merkdeugden maak jij je kernbelofte waar? Doe je dat op een open manier, met oog voor detail en vriendelijkheid? Of is jouw aanpak creatief, gedreven en eigenwijs?

Welke eigenschappen passen het beste bij jouw waarom en jouw manier van werken? En wat betekenen die eigenschappen voor je? Want we gebruiken allemaal dezelfde woorden, maar hechten er verschillende betekenissen aan.

Stap 3: Een sterke pay-off (slogan)

Jouw kernbelofte en merkdeugden vertaal je naar een pakkende, niet al te lange zin. Het is jouw slogan, die overal terugkomt. Hij vat kort en krachtig samen waarmee jij het verschil maakt.

Heb hierbij wederom de belanghebbenden in gedachten! Hoe wordt hun leven en wereld beter door jouw product/dienst? Je slogan moet zo pakkend zijn, dat mensen niet anders kunnen dan méér willen weten.

Stap 4: Communicatiestijl

Een communicatiestijl is de visuele weergave van je kernbelofte en merkdeugden. Daar zelf mee aan de gang gaan, geeft vaak een amateuristisch resultaat. Tenzij je een vormgever bent. Dus schakel daar als het kan een professional voor in. (Mocht je nog geen logo hebben, laat je dat natuurlijk éérst ontwerpen.)
tekstschrijver-tekstschrijven-blogger-communicatie

Stap 5: Communicatiemiddelen en de communicatiekalender


Je weet waar je voor staat en waarom, wat de samenvatting daarvan is en hoe dat er allemaal uitziet. Maar er is nog niemand die je ziet staan. Mensen moeten je kennen, voordat ze je aardig kunnen vinden, vertrouwen én van je kopen.


Wat is jouw ideale klant? Voor welk soort mensen en bedrijven werk je graag? Waar vind je ze? Zorg dat jij daar ook bent, on- en offline.

Hoe vergaart jouw ideale klant zijn/haar informatie? Zorg dat jij die communicatiemiddelen gebruikt op een manier die bij hem/haar past.


In een communicatiekalender zet je alle middelen die je wilt gebruiken, wanneer en met welke intensiteit. Dit is niet een eenmalig document. Je bent er iedere maand mee bezig.

Welke voorbereidingen moeten er deze maand getroffen worden voor de volgende stap? Wat is het resultaat van de voorgaande stap?

Wat succesvol was, verdient herhaling. Wat tegenviel, bekijk je nader. Heb je het verkeerd ingestoken of is het toch niet het juiste communicatiemiddel?

Een stap die altijd doorgaat: Volhouden en bijsturen

Belanghebbenden bereiken, kost tijd en doorzettingsvermogen. Soms lijkt het alsof niemand op je zit te wachten. Soms krijg je ineens een paar nieuwe klanten tegelijk. Het is vaak hollen of stilstaan.

Zijn er dingen waarmee jij worstelt op communicatiegebied? Maak je gebruik van een bureau, zzp'er of beide (niet) en ben je daar tevreden over?

Ik ben benieuwd naar jouw verhaal!

2 opmerkingen:

  1. Super blog weer, Sonja. Zeker voor mij, voor dit moment.
    Ik leg 'm naast mijn plannen en hersenspinsels. Zo kan ik nog beter in kaart brengen waar ik heen wil en wat (of wie) ik daarvoor nodig heb.

    Heldere groet,
    Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je reactie, Diana. Fijn om te horen. En je weet het he, als je weer 'ns wilt brainstormen... :-)

    BeantwoordenVerwijderen