donderdag 3 januari 2013

Jouw business zal nooit meer 'as usual' worden

De economische realiteit is wezenlijk veranderd. We zitten niet in een crisis die straks voorbij is om vervolgens de draad weer op te pakken en door te gaan op de oude voet. Die 'oude voet' is inmiddels helemaal verrot. Er kan niet meer op gesteund, laat staan gelopen, worden.

Je merkt toch iedere dag dat jouw business niet meer 'as usual' is?


  • In contact komen met potentiële klanten wordt steeds moeilijker.
    (Wie zit er nog te wachten op jouw brochure?)
  • Je salesmensen verkopen steeds minder.
    (De oude tactieken werken niet meer.)
  • Internet maakt alles transparant.
    (Al je concurrenten zijn één muisklik van je klanten en prospects verwijderd.)
  • De concurrentie is moordend en kan ook nog eens uit onverwachte hoek komen.
    (Het gaat steeds sneller en sneller en sneller.)
  • Onderscheidend zijn en dat overbrengen is ontzettend moeilijk in een overvolle markt.
    (Aandacht krijg je niet meer - je moet het verdienen.)

Alles staat op z'n kop. De oude spelregels gelden niet meer. De nieuwe zijn nog volop in de maak. Het zijn moeilijke én spannende tijden!


Je hebt de keuze uit 2 smaakjes voor je business:

  • Doorgaan zoals je altijd hebt gedaan, met toevoeging van een paar moderne trucjes.
    (Veel bedrijven kiezen hiervoor omdat het de makkelijkste weg is, maar op de lange termijn de moeilijkste.)
  • Een nieuwe weg inslaan - niet zomaar, maar met de juiste intentie.
    (Hier liggen kansen om je te onderscheiden en een voorsprong te nemen in de markt.)

Geen makkelijke keuze. Doen wat je altijd hebt gedaan, is verleidelijk. Je kent die spelregels door en door. Maar wat heb je daaraan als er om je heen een nieuw spel aan het ontstaan is?

Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt, hoe groter de afstand.


En wie worden als eerste gegrepen in economisch zware tijden? Juist, de achterblijvers....

Hoe ziet die nieuwe weg er dan uit? Welke nieuwe spelregels tekenen zich af? Op de bordjes langs de nieuwe route staan de 8 B's van 'Verlichting in business' (boek van Kees Klomp en Cor Hospes):

Beperken


"Small is the new big", zoals Seth Godin het zegt. Kleinschaligheid faciliteren, zorgt voor écht contact. Geef je bedrijf gezicht. Wees dichtbij en betrokken. Het gaat om relaties. Wees een gastheer, voor klanten én medewerkers. Gebruik menselijke taal in je marketing communicatie. Droom groot, maar blijf klein. Het gaat niet om de schaal, maar om de soul. Word niet groot, maar groots.

Bezielen


Streef naar financiële, sociale, ecologische en mentale winst. Weet waar je in gelooft en laat dat volop zien in wat je doet en hoe je dat doet. Maak marketing betekenisvol. Voeg de p van 'purpose' toe aan je marketingmix. Bouw een bezield bedrijf.

Bijdragen


Wees de personificatie van de waarden waar je als bedrijf voor staat. Heb een zakelijke én maatschappelijke missie. Denk niet in doelgroepen, maar in belanghebbenden. Baseer alle marketingactiviteiten op 3 gewetensvragen:

  • Wie ben ik? 
  • Wat is mijn verhaal? 
  • Wat draag ik bij?

"Doing good is great for business." Vervang je 'mission statement' voor een 'intention statement'.

Betekenen


Vraag je bij elke beslissing af wat anderen daarmee opschieten. Maak het leven van je klanten beter. Denk niet in transacties, maar in transformaties. Het gaat om de vervulling van verlangens van zowel de zender als de ontvanger. Leer diepe relaties aan te gaan.

Bewijzen


Je moet niet alleen het goede voorbeeld geven, je moet het ook zíjn. Ken jezelf. Wees jezelf. Geef geen leiding, maar richting. Zoek geen doelgroepen, maar vind fanclubs.
Wees letterlijk en figuurlijk aantrekkelijk. Denk niet in communicatie, maar in verificatie. Niet zenden, maar binden - met een authentiek verhaal (storytelling).

Bekennen


Geef geen leiding, maar begeleiding. Probeer niet te beheersen, maar te begrijpen. Opereer niet vanuit macht, maar vanuit kracht. Durf te falen. Het is okay om het niet te weten. Twijfel is één van de meest onderschatte leiderschapskwaliteiten. Verhul niet wat je niet weet. Wees kwetsbaar. Communiceer met je hart. Missers zijn kansen als je er aanleidingen van maakt om de relatie met je klant eerlijker en sterker te maken.

Bezinnen


Neem de tijd voor processen en beslissingen. Marketingactiviteiten doe je goed in plaats van zo snel mogelijk. Doe alles met liefde en aandacht. 'Slow is the way to go.' Oplettendheid is geen activiteit, maar een levensstijl. Heb geduld. Integreer bezinning in de bedrijfsvoering. Doe niet meer dan één ding tegelijk.
Vervang de vergadertafel door een keukentafel - informaliteit en kwaliteit in plaats van kantoorrituelen, rangen en rollen.

Bevrijden


Maak het verschil en geef zelf het goede voorbeeld. Het ontwikkelen van droomkracht en daadkracht zijn de belangrijkste managementtaken. Bouw een levenswerk. Sociaal ondernemerssucces ontstaat door: goede intenties, goede ideeën, goed geld en goede begeleiding. De 'waardewaardepropositie': een dubbele bedrijfsdoelstelling waarbij je tegelijkertijd bedrijfsdoelen en maatschappelijke doelen nastreeft.

Ben jij een sociale ondernemer?


Stel jezelf de volgende gewetensvragen:

  • Ben je ondernemend?
  • Ben je optimistisch?
  • Ben je oplossingsgericht?
  • Ben je onafhankelijk?
  • Zie je maatschappelijke bedreigingen of commerciële kansen?
  • Ben je sociaal bewogen én bevlogen?
  • Kun je geld verdienen én verdelen?
  • Bezit je droomkracht én daadkracht?
  • Werk je of levenswerk je?

Durf jij het anders te doen, terwijl de rest bangelijk afwacht?


Ga uit van je diepe intentie. Het gevoel waar je warm van wordt. De overtuiging die je ogen laat stralen. De passie die je intense en doelgerichte energie geeft. Dat is waar we heen gaan! Wat houdt je nog tegen?!

Wat je tegenhoudt, is het gemis aan een steuntje in de rug.


Er is een nieuw kader nodig dat de nieuwe route paaltjes in de grond zet. Dat kader is intentie marketing: goede intenties brengen goede initiatieven voort, wat een positief effect heeft op:

  • wat je verdient
    de waarde die ontstaat door verkoop van producten en diensten
  • je imago
    de reputatie waarde
  • betrokkenheid
    de relatie waarde, de mate van binding met klanten en medewerkers
  • de impact
    je attentie waarde en relevantie

Dit zijn de elementen van waaruit je als bedrijf waarde creëert. De primaire waarde van MKB bedrijven huist niet in een interessant imago, maar in een bezielde identiteit.

De 9 onderdelen van een bezielde identiteit:


1 - Het speelveld
De markt, de concurrenten. Wat is de potentie? Wie zijn de belanghebbenden?

2 - Standaard markt voorwaarden
Wat is in de markt wel essentieel, maar niet onderscheidend?

3 - Onderscheidend vermogen
Waarmee kan je bedrijf zich differentiëren?

4 - Unieke positie
Wat is het meest unieke van jouw bedrijf? Waarmee maak je écht het verschil?

5 - Roeping
Waarmee kan je bedrijf maatschappelijk het meest constructief zijn?

6 - De ziel van het bedrijf
Wat is de ziel van je bedrijf? Wat verbindt de binnen- en buitenwereld?

7 - Principes
Wat zijn de drijfveren achter het gedrag van je bedrijf? Principes gaan verder dan conventionele merkwaarden. Principes zijn merkdeugden.

8 - Geloftes
Wat zijn de gedragscodes van je bedrijf? Het gaat hierbij niet om merkbeloftes, maar om merkgeloftes en die staan altijd in het teken van commitment. Niet een conventionele merkpersoonlijkheid, maar een principiële merkpersoonlijkheid.

9 - Bewijs
Waarmee maak je die binnen- en buitenwereld waar? Wat is de bewijsvoering?

Hieruit vloeit een intention statement voort (waarmee help je klanten écht verder), in plaats van een mission statement (meestal een zakelijke volzin zonder bezieling).

Bij intentie marketing zijn markt en maatschappij onlosmakelijk met elkaar verbonden.


Authenticiteit gaat boven imagebuilding. Kwaliteit boven kwantiteit. Oprechte intenties zorgen voor doelbewustheid en doorzettingsvermogen, met energie die transformeert. Van je kapot groeien (en snoeien) naar volledig bloeien.

Bedrijven zijn door de zware economische tijden onzeker, afwachtend en bang. Hét moment om een voorsprong te nemen met een authentiek verhaal.

De huidige markt is overvol en door internet uiterst transparant. 


Je onderscheiden met een goed product, goede dienst en behoorlijke service is bijna onmogelijk geworden. Mensen kopen tegenwoordig niet meer wat je doet, maar waarom je het doet, ook in de B2B markt.

Als het alleen om 'wat' gaat, dan blijft slechts concurreren op prijs over. En dan is er altijd iemand die het goedkoper kan dan jij. Zeker in onze globale economie.

Kiezen voor de nieuwe weg inspireert prospects, klanten én medewerkers, waardoor prijs van ondergeschikt belang wordt.


De 'corporate story' vertelt waar jouw bedrijf voor staat en wordt vertaald naar een unieke salespitch, geeft diepte aan gesprekken met prospects, klanten en medewerkers en zorgt voor betekenisvolle communicatiemiddelen die de strategie naadloos ondersteunen en versterken. Waarmee de cirkel rond is.

Voel jij ook dat het anders kan? Dat het anders móet om je business duurzaam te laten bloeien? Dan hoor ik graag van je. Het boek 'Verlichting in Business' van Kees Klomp en Cor Hospes kan ik je in ieder geval van harte aanbevelen. Voor mij voelde het lezen ervan als thuiskomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen