woensdag 27 februari 2013

Loopt er een sluipmoordenaar rond in jouw bedrijf?

Je ziet het om je heen gebeuren. Ondernemers vertellen erover. Een soort kantelpunt in de organisatie. Het bedrijf is niet meer zoals het was. Wat je tot dan toe als zuurstof tot je had genomen, blijkt niet zo vanzelfsprekend te zijn.

Een bedrijfscultuur die niet vastgelegd is, verwatert onvermijdelijk in de loop der jaren. 

Tijden veranderen. De organisatie wordt groter. De ondernemer neemt niet meer zelf het personeel aan. De managers voelen niet wat de oprichter voelt en handelen naar eigen inzicht. Spreadsheets doen hun intrede. Klanten, medewerkers en leveranciers worden economische eenheden.

Een nieuwe compagnon wordt puur op competenties aan het management team toegevoegd. Dat je elkaar na 5-en niet meer wilt zien, omdat je elkaar eigenlijk niet mag, wordt weggewuifd.

Op deze manier gevoel uit het zakendoen trekken, is als een sluipmoordenaar loslaten in je bedrijf.

Tegen de tijd dat je stikt omdat de zuurstof op is, is het te laat. De schade is al aangericht. Bedrijfsbelang heeft plaatsgemaakt voor eigenbelang. Ego's vieren hoogtij.

Je past je aan of je gaat weg. De mensen die blijven, zijn in staat een knop om te zetten. Wie het verschil wil maken, vertrekt.

Een lege huls met automatische piloten is niet in staat stand te houden in moeilijke marktomstandigheden.

Het is crisis. De concurrentie is moordend. Internet maakt alles transparant. De samenleving eist oprechtheid en betrokkenheid. Ja.... we zitten volop in moeilijke marktomstandigheden.

Bevlogenheid en empathie zijn belangrijker dan ooit. En dat is geen gevoelig gewauwel. Het is van strategisch belang om te overleven in deze nieuwe zakelijke realiteit!

Juist nu is het belangrijk om te weten waar je voor staat. Wat je bijdraagt.

Je corporate story, jouw bedrijfsverhaal, beschrijft de ziel van je bedrijf. Het omvat wat jou bijzonder maakt. Jouw unieke toegevoegde waarde. En hoe je dat effectief vertaalt naar de markt.

Jouw bedrijfsverhaal is de meetlat waarlangs je tactische en strategische beslissingen neemt. 

Van kantoorinrichting t/m de eisen die je voorlegt aan de organisatie die jouw bedrijf wil overnemen. Van personeelsbeleid t/m het uitkiezen van een nieuw softwarepakket. Het bepaalt hoe de briefing aan je reclamebureau eruit ziet. Hoe de telefoon opgenomen wordt. Kortom, álles.

corporate story-tekstschrijven
Een bedrijfsverhaal wat geleefd en consequent gecommuniceerd wordt, houdt ego's in bedwang.

Dat is een onvermijdelijke consequentie van ergens samen voor staan en gaan. Mensen die daar niet afdoende in meegaan, worden daarop aangesproken. En dan is het toch echt 'take it or leave it.'

Zo blijven de juiste cultuurdragers altijd in de meerderheid. Wat je concurrentiepositie ten goede komt. Want op deze manier zakendoen, maakt prijs van ondergeschikt belang.

Wat jouw bedrijf uniek maakt (her)ontdekken, is niet 'soft', maar cruciaal om te overleven in de nieuwe zakelijke realiteit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten