vrijdag 26 april 2013

Content Marketing die geen bal oplevert

Content Marketing. Toegevoegde waarde leveren. Heb jij die termen nou ook al zo vaak gehoord? Wat betekenen ze eigenlijk, in de huidige overvolle markt? En hoe pas je het toe in de praktijk?

content marketing
Wanneer openen mensen jouw e-mail? Wanneer bezoeken ze jouw blog? Wanneer delen ze jouw content via Social Media?

Als jij hen iets waardevols levert. Iets wat betekenis voor ze heeft.

Die waarde zit niet meer simpelweg in je product of dienst. Daarvoor is er teveel concurrentie. Je kunt je er niet meer mee onderscheiden.

Met wat dan wel?

Doorgeschoten individualisme heeft ervoor gezorgd dat we collectief vergeten zijn waar het áltijd om draait: mensen.

Als je content schrijft voor mensen, de vragen beantwoord die door hun hoofden spoken, in plaats van eigenbelang content te produceren, dan gebeurt er iets bijzonders. Je maakt contact.

Eigenlijk idioot om contact maken 'bijzonder' te noemen.

Maar hoe vaak overkomt het jou dat iemand de tijd en de moeite neemt om écht contact te maken? Dat er niet doorgevraagd wordt om meer te verkopen, maar om jouw business vooruit te helpen?

De transactie loslaten en de relatie vasthouden, zal je bedrijf juist meer kansen bieden. Meer contactmomenten. Meer herhalings- aankopen.

In de afgelopen decennia is het transactiedenken echter dusdanig ingeburgerd, dat het de standaard is geworden. We kunnen ons niet voorstellen dat je een boterham kunt verdienen als je niet zo denkt en handelt.

"Nou, al die Content Marketing activiteiten leveren dus inderdaad geen bal op hoor!"

Je bent niet de enige die ontmoedigd raakt. In plaats van vingerwijzen, kun je beter in de spiegel kijken. Hou je de volgende zaken steeds in gedachten?

  • Volhouden en verbeteren. Iedere dag. Ja, het staat er echt. IEDERE DAG.
  • Weet exact met welke vragen je (potentiële) klanten worstelen en geef er antwoord op. Want zo googlen mensen namelijk - ze zijn op zoek naar de antwoorden op hun vragen.
  • Maak je meer druk over bovenstaande punten in plaats van hoe ieder content ding dat je doet voor meer verkoop moet zorgen.

content marketing

Relevante marketing draait om betekenisvolle conversaties. Dus stel je voor dat die (potentiële) klant voor je zit als je met content bezig bent. Zou hij/zij luisteren? En je bedanken?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen