vrijdag 19 april 2013

MKB'ers hebben weinig aan reclame en veel aan PR

Reclame bekrachtigt een merk, maakt het sterker. Maar voordat dit mogelijk is, heeft dat merk door Public Relations éérst een positieve perceptie opgebouwd. Hierná wordt in een 'top-of-mind' positie geïnvesteerd middels reclame - wat de doelgroep bevestigt in haar keuze.

Nieuwe of onbekende bedrijven hebben PR nodig, sterke merken reclame.

Vaak gaan bedrijven en reclamebureaus omgekeerd te werk. Om 'een merk' op te bouwen, beginnen ze met communicatiemiddelen, zoals een brochure, folder en corporate website. Achteraf wordt er misschien ook nog 'wat' aan PR gedaan.

Als reclamebureau voor sterke merken werken, is heerlijk.

Marketing-Communicatie-tekstschrijven-Tekstschrijver-Blogger
Die merken zijn al stevig verankerd in de hoofden van de doelgroepen. Door middel van allerlei communicatie uitingen moet deze verankering positief bevestigd en uitgebouwd worden. 

En daar hebben grote, sterke merken veel budget voor over. Want zodra ze stoppen met bevestigen, zal een ander in dat vacuüm springen

Coca-Cola is niet voor niets het 
nr 1 wereldmerk. Het kost ze ieder jaar weer veel geld, maar dat is dus niet weggegooid geld.

De uitdaging ligt echter niet bij grote merken. Het zijn aansprekende voorbeelden, meer niet. Het MKB is veel spannender

De meeste mensen werken in het MKB en daar wordt anders met marketing en communicatie omgegaan. Dat vereist dan ook een andere mindset.

Bij nieuwe of onopvallende bedrijven moet Public Relations als uitgangspunt genomen worden.

Communicatiemiddelen met effect zijn geworteld in PR aarde. Daarom lijkt het sterke merken zo makkelijk af te gaan. Zij hebben inmiddels veel goede potgrond.

Maar…. wat is PR eigenlijk?

Met PR schep en bestendig je een goed imago. Dat doe je door te communiceren met jouw publiek via

  • weblogs
  • Twitter en LinkedIn
  • publiciteit rondom speciale gebeurtenissen
  • het steunen van goede doelen
  • evenementen sponsoring
  • beursdeelname

Enzovoorts.

Hierbij staat communiceren mét belanghebbenden op een authentieke manier centraal.

Het kan nooit éénrichtingsverkeer zijn en moet altijd oprecht zijn. Dan kunnen bedrijven een referentiekader zijn. Omdat ze ergens voor staan en betekenis hebben voor de markt én de maatschappij

In de huidige ingewikkelde en snelle wereld is zo’n houvast uiterst bruikbaar. 

Maar een bedrijf kan alleen een houvast zijn als het sterk is (en dus precies weet wat haar unieke toegevoegde waarde is). Dat betekent niet dat iedereen het moet kennen. Als belanghebbenden er maar weet van hebben en met hen de interactie plaatsvindt. 

Investeer jij je marketing euro in die dialoog?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen