woensdag 24 april 2013

Op een beurs staan zonder verhaal klinkt zo:

De beurs is net geopend. M'n compagnon en ik wandelen naar binnen. Het is nog lekker rustig. Alle ruimte en tijd voor een paar goeie gesprekken. Zou je zeggen.

Hoe begint een 'goed gesprek' op een beurs?

Wat mij betreft moet een standhouder in ieder geval precies weten te vertellen wat het bedrijf bijzonder maakt en hoe dat er in de praktijk uitziet. Simpel. Of toch niet?

Zoals wel vaker is de praktijk weerbarstig.

  • Want als we nog maar net in ons eerste gesprek zitten en een vraag stellen, is de reactie: "Nou, daar gaat mijn collega over en die heeft 'm gesmeerd in verband met familie omstandigheden of zoiets."
  • Het volgende gesprek verloopt ook een beetje.... typisch, zeg maar. Op de vraag waarom we voor hun product moeten kiezen, krijgen we namelijk te horen: "Dat is goed voor onze omzet."
  • De volgende zegt dat ze met hun product een wedstrijd hebben gewonnen. Om er meteen aan toe te voegen dat het verschil tussen nummer 1 t/m 5 verwaarloosbaar is. Maar ja, ze hebben toch gewonnen!
  • Een kwartier later horen we dat de pay-off van het bedrijf ontbreekt in de stand. Vergeten. Maar hij staat wel op de site!
  • Een ander vertelt dat ze niet gelukkig zijn met de huidige communicatie, zowel qua beeld als tekst. Het geeft niet de gewenste associaties. Maar ze zijn bezig met een marketingplan!

Het lijkt wel alsof iedereen zich van tevoren wil verontschuldigen: 
Er is een reden dat ik geen verhaal heb!

Ga dan niet op een beurs staan. Zorg dat je een verhaal hebt en passende communicatiemiddelen die dat onderbouwen en versterken.

Zet jezelf niet meteen met 1-0 achter door te vertellen wat er niet klopt. Dat is jouw probleem. Daar komt de klant of prospect niet voor hoor, om dat aan te horen.

Zo wordt die beurs niet alleen voor jou een stuk leuker, maar ook voor al die (potentiële) klanten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen