maandag 1 april 2013

Succes kent slechts 3 stappen. Dit zijn ze:

marketing-interne communicatie-externe communicatie-verkoop

Impact. Invloed. Inkomen. Dé volgorde voor zakelijk succes in 'de nieuwe economie'. Handel er
met overtuiging naar en warempel, je merkt dat het werkt.

Veel bedrijven denken nog vanuit de oude economie en beginnen en eindigen met 'inkomen'. Kunnen we daar uitkomen? 

We zullen wel moeten. Juíst voor een duurzaam inkomen in een razendsnel veranderende wereld.

Hoe geef je invulling aan die 3 verschillende I's?

>> IMPACT

Je onderscheiden met een goed product, een goede dienst en een redelijke service. Die tijd is voorgoed voorbij. Als je impact wilt hebben, moet je weten wat je beweegt. Waar je het allemaal voor doet. Wat je betekent.

Het gaat niet om je diensten. Het gaat niet om je producten. Het gaat erom wat er bijzonder is aan zakendoen met jouw bedrijf.

Daar moet je je vinger achter zien te krijgen. Niet een beetje. Niet globaal. Maar helemaal.

Want een product of dienst is eenvoudig te kopiëren. Zeker in onze globale economie. Het bijzondere van zakendoen met jouw bedrijf is echter niet simpelweg te copy/pasten.

>> INVLOED

Prachtig. Je hebt je parel gevonden en opgepoetst. Hij ligt te glimmen bij het leven. Maar het stof ligt er zo weer op. Aan eenmalige impact heb je niks. Die parel moet vermenigvuldigd worden.

Dus. Nu je precies weet wat jouw bedrijf bijzonder maakt, doordrenk je alles ermee. Management, marketing, interne en externe communicatie en verkoop. Alles.

Als je langdurige invloed wilt, moet je pro-actief zijn.

Wees een laagdrempelig aanspreekpunt van hoog niveau binnen jouw vakgebied. Ga bloggen. Je blogt al? Blog vaker. Blog spannender. Prikkel meer in plaats van alleen te informeren.

Zet communicatiemiddelen en -methodes in om online en offline gesprekken aan te gaan. Met suspects, prospects, vakgenoten, klanten, collega's, medewerkers, buurtbewoners. Niet om te verkopen, maar om te laten zien waar je in gelooft en hoe dat anderen vooruit helpt.

Wie ervaart wat jij gelooft, wil met je werken. Wie erdoor geraakt wordt, zal van je kopen of je aanbevelen.

Pak het uitbouwen van je invloed gestructureerd aan. Wat doen we er vandaag, deze week en deze maand aan? Wie is waar verantwoordelijk voor? Wie wordt waarop afgerekend? Er is niks mis met 'spreadsheets', als ze betekenisvol en voor een gemeenschappelijk doel gebruikt worden.

>> INKOMEN

Een goede invulling van 1 en 2 zorgt voor 3: inkomen. Wat je vervolgens kunt inzetten om nog meer impact en invloed te genereren. Dat heet bouwen aan je bedrijf. Bloeien. Groeien. Betekenis hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen