zaterdag 15 juni 2013

Dat gezeur van Content Marketing experts....

content marketing

Al die Content Marketing experts die roepen dat je een uitgever moet worden. Alsof je niet al genoeg te doen hebt als ondernemer.... Je merkt het wel, dat de huidige, transparante internet tijd om een andere aanpak vraagt, maar wat betekent dat dan, 'uitgever zijn'? Wat is daarvoor nodig? Kort samengevat: heb een verhaal, zorg voor een strategie, organiseer het, wees alert en investeer.



Het verhaal.


Voor uitgevers begint het met een verhaal. Altijd. Dus wat is jouw bedrijfsverhaal?

Je hebt geen verhaal? Ieder bedrijf heeft een verhaal. Wat dacht je van alle uitdagingen die je hebt overwonnen om te komen waar je nu bent? Waar sta je voor? Wat is er bijzonder aan zakendoen met jou?

De strategie.


Heb je een Content Marketing strategie of voel je je gedwongen er iets mee te doen omdat je er zoveel over hoort? Weet waarom je iets doet. Wat wil je bereiken?

Uitgevers hebben een helder uitgangspunt: hun content moet aantrekkelijk genoeg zijn voor een specifieke doelgroep waar bepaalde adverteerders graag mee in contact komen. Daar moeten ze te allen tijde rekening mee houden.

Dus heb je een lange termijn Content Marketing strategie nodig. Zodat je weet waarin je moet investeren en passende beslissingen neemt.

content marketing

Het organiseren.


Uitgevers maken een planning, gebaseerd op enkele thema's (focus!). Een dergelijk plan hebben en uitvoeren, zorgt voor overzicht en regelmaat.

Zo'n plan wordt echter niet blind uitgevoerd. Je monitort wat het beste 'loopt' en stuurt bij waar nodig. Je moet tenslotte continu:

Alert zijn.


Uitgevers zijn gevoelig voor de reacties van hun lezers. Ze weten wat hun concurrenten uitspoken, opdat ze hen een stapje voorblijven. Ze weten welke marktontwikkelingen en nieuwe trends er spelen.

Uitgevers lezen dus ook andere bladen, kranten en blogs. Je blijft op de hoogte en het inspireert. Daarnaast: alleen in je eigen content geïnteresseerd zijn, houdt je niet bepaald scherp....

Zorg dus dat je weet wat er speelt. Wat zijn de voor jouw publiek relevante onderwerpen, vragen en problemen? Dat is waar jij mee bezig moet zijn.

De investering.


Uitgevers weten dat het tijd en geld kost om bijzondere en relevante content te creëren. Natuurlijk, publiceren was nog nooit zo makkelijk en goedkoop. Maar dat is wat anders dan 'gratis'.

Het effectief uitrollen van een Content Marketing strategie vraagt om een investering. Het is net als met het aanleggen van een tuin met fruitbomen - dat is nog maar het begin. Goed, geduldig en doelgericht onderhoud, zorgt voor een mooi en smakelijk resultaat.

Eerst zaaien, daarna oogsten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen