woensdag 27 november 2013

Over de verloren betekenis van business....

De samenleving geeft de markt haar betekenis. Dat is altijd al zo geweest. De economie is er om de samenleving draaiende te houden. Het is de voedingsbodem voor gezamenlijke welvaart, gezondheid en geluk. Het ecosysteem waarbinnen maatschappelijke waarde groeit en bloeit.

blog-Sonja van Vuren-storytelling In de afgelopen decennia heeft er echter een omwenteling plaatsgevonden. 


Een letterlijke omkering: Mensen zijn de voedingsbodem voor de economie geworden.

Dit is op de lange termijn een ongezonde situatie. Een economie die niet dienend, maar leidend is, kent tenslotte slechts één parameter:

Meetbare waarde in de vorm van geld.


Wat we doen met elkaar en de Aarde, hoe we ons gedragen, waar we voor kiezen, met wie we werken, of we al dan niet helpen... Het wordt allemaal eerst langs de geldlat gelegd.

Het zoekspelen van de menselijke maat zorgt ervoor dat je één van de velen wordt - eenvoudig inwisselbaar. Dat is wat er gebeurt als je elkaar als economische eenheden gaat beschouwen.

Van geld een doel op zich maken, heeft nog meer gevolgen. 


Gevolgen die lange tijd misleidend onzichtbaar zijn gebleven. Net als een boom die nog even doorgroeit, ondanks dat de wortels de verkeerde voedingsstoffen krijgen.

Onzichtbaar onder de grond kregen die wortels het steeds moeilijker. Maatschappelijke waarde werd steeds verder uitgedund. De boomstam werd van buitenaf bezien onopvallend uitgehold.

Nu de blaadjes verkleuren en naar beneden vallen, is het te laat. De boom is dood. Dus is het crisis. Want we hebben die boom nodig!

Dat vraagt níet om meer 'business as usual', maar om betekenisvolle business. 


Jouw waarde zit allang niet meer alleen in je product of dienst. Niet alleen omdat er inmiddels zo veel concurrentie is dat je je daarmee niet kunt onderscheiden. Het gaat veel dieper dan dat.

Het gaat om waarom je doet wat je doet. Bezieling heeft echter te vaak plaatsgemaakt voor efficiency en doelmatigheid. Alles moet meetbaar zijn en snel iets opleveren (lees: geld).

Waar we in geloven en wat we voor de samenleving kunnen betekenen, is naar de achtergrond verdwenen. Waar staan we voor, zonder compromissen? Wat drijft ons nou écht?

Het zijn vragen die je vanuit je hart beantwoordt. 


Niet met de welbekende verkoop- en marketingtechnieken. Die trouwens inmiddels ernstig tekort schieten. De samenleving eist échte openheid.

Het is een nieuwe economische werkelijkheid waar ik me in thuisvoel. Waar ik op allerlei manieren een betekenisvolle rol in wil spelen.

Ik ben er namelijk van overtuigd dat zzp'ers en ondernemers die maatschappelijk belang en commercieel rendement met elkaar weten te verbinden, de duurzame toekomst hebben.

Daarbij blijft het behalen van resultaten belangrijk.


Zonder inkomsten, kun je tenslotte ook niemand helpen. Zo simpel is dat. Geld is en blijft een handig ruilmiddel. Precies hoe het ooit bedoeld was: Geld is een middel, geen doel.

Spreekt deze blog je aan? Lees meer op m'n nieuwe site die 28 februari 2014 online is gegaan.

2 opmerkingen: