zondag 1 december 2013

De waan van de dag.... Hoe kom je er vanaf?!

Onlangs heb ik het inspirerende #kommaarop voorbeeld van Agnes Swart en Tessa Wiegerinck gevolgd en een blog onderwerp 'gecrowdsourced'. Het resultaat was pittig, want Martin Klomp, alias @Vigro, twitterde: "Hoe vind je als ondernemer een balans tussen de waan van de dag, je eigen koers en echte innovatie?" Een uiterst relevante vraag, die door menig ondernemershoofd speelt. Onderstaand mijn 'antwoord'. Bekijk zeker ook de beeld reactie van Agnes en Tessa en lees de aanvullende blogs van zowel Agnes als Tessa.

Veel MKB bedrijven hebben niet echt een eigen koers, een duidelijke strategie.


Er wordt geroeid met de riemen die er zijn. Zeker in crisistijd, als omzet en marges onder druk staan. Verdienen wat er nog te verdienen valt. Geen tijd en energie om afstand te nemen en over de toekomst na te denken. Je moet nú overleven.

Het gevolg daarvan is dat je juist meegesleept wordt in de waan van de dag. Daardoor is er niet afdoende aandacht voor relevante maatschappelijke en zakelijke ontwikkelingen. Het is een vicieuze cirkel. Hoe meer de omzet onder druk komt te staan, hoe harder je gaat rennen in dezelfde rondjes.
fotografie - Tessa Wiegerinck
De verbeelding van deze #kommmaarop door Tessa Wiegerinck

Innoveren is ook nog eens een onzekere business. Er zijn geen garanties.


Terwijl je weet wat je nu doet, snapt hoe dat in elkaar zit en daar vandaag geld mee verdient, al gaat dat steeds moeilijker. Beslissen om een deel van de verdiensten in te zetten voor innovatie, vraagt lef.


Maar dan ben je er nog niet. Grote kans namelijk dat er in jouw bedrijf te veel 'consolidanten' rondlopen. Mensen die je aangenomen hebt in een uitgekristalliseerde business fase.

Binnen de parameters van duidelijke functieomschrijvingen verlopen reguliere bedrijfsprocessen uitstekend. Dat geldt echter niet voor innovatie. Initiatieven kunnen binnen no-time doodgeknuppeld worden met de stok der zekerheid. Op de korte termijn geeft dat rust in de tent. Op de lange termijn zou je op deze manier weleens rustig kunnen afsterven.
fotografie - Agnes Swart
De verbeelding door Agnes Swart

Een afwachtende houding kun je je in de huidige tijd niet meer permitteren.


De (technologische) ontwikkelingen gaan razendsnel. Waar je vandaag nog goed aan verdient, kan je morgen afgenomen worden door een (online) concurrent. Als je dán pas over innovatie gaat nadenken, zal het niet het gewenste effect hebben. Je wordt in de verdediging gedrongen en dan is vanuit eigen kracht reageren een stuk moeilijker.

Het mag duidelijk zijn dat er natuurlijk geen simpel antwoord is op de in de introductie gestelde vraag. Dat pretenderen, is de hedendaagse complexiteit schofferen. Je kunt echter wel zorgdragen voor randvoorwaarden die een goede balans tussen de waan van de dag, je eigen koers en echte innovatie waarschijnlijker maken:


  • Ieder bedrijf heeft consolidanten en innoveerders nodig om vanuit een stevige basis flexibel om te kunnen gaan met de volatiele en onzekere marktomstandigheden van onze moderne tijd.
  • Het monitoren van ontwikkelingen, waar nodig erop inspelen en innovatie 'doe' je niet af en toe, het maakt structureel onderdeel uit van de bedrijfsstrategie.
  • Innovatie is niet een aparte afdeling. Verandering kan niet zonder afdoende draagvlak. Zorg voor interactie. Niet zozeer door 'vergaderingen' in te plannen, maar door de werkomgeving er letterlijk op in te richten.
  • Uitvoering kun je dagelijks aanpassen en een strategie kan binnen een jaar veranderen, maar waar je in gelooft, is rotsvast en geeft houvast. Dus weet precies waar jij voor staat, wat je ten diepste drijft - een onmisbare richtinggever voor jezelf én de organisatie.

Wat denken jullie ervan? Hoe gaan jullie om met de nieuwe realiteit? Ben benieuwd naar jullie mening en of Martin tevreden is met dit blog antwoord....

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen